Jag gjorde ett misstag...

Vid förra riksdagsvalet så gjorde jag ett misstag när jag röstade på Moderaterna. Dom lovade nya och fler jobb, fler utbildningsplatser och att göra det bättre för de som har det som svårast, arbetslösa och långtidssjukskrivna.

Hur i hela helvetet kunde jag gå på det? Vad den borgliga regeringen har gjort är att bara göra saker värre. Nu är det 1 år kvar till val och då "erkänner" dom att dom har gjort fel och öppnar plånboken.

Jag läser Aftonbladet varje dag och jag tänker lägga in en artikel som Lena Mellin har i dag som beskriver läget ganska bra:

Om ett år är det val.

Mer än en halv miljon människor kommer att gå utan jobb.

Därför öppnar regeringen plånboken och storsatsar på tillfälliga krisjobb.

Den 19 september nästa år avgörs om statsministern även i fortsättningen kommer att heta Fredrik Reinfeldt (M). Eller om utmanaren Mona Sahlin (S) tar över.

Den borgerliga alliansen vann förra valet på jobben. De skulle minska utanförskapet, lovade de sina väljare. De som stod utanför arbetsmarknaden skulle bli färre.

Men så kommer det inte att bli. I kölvattnet av den dramatiska, globala konjunkturnedgången sopas nära 300 000 jobb i Sverige bort. Som litet, och mycket exportberoende land, drabbas vi särskilt hårt.

Regeringen har hittills ställt sig ganska kallsinnig till oppositionens krav på fler utbildningsplatser och fler arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Man har sagt att det varit för tidigt. Att man måste vara säker på att det blir rätt. Att det gäller att vara försiktig med statens pengar.


Men i går kom reträtten. Regeringen tog ett djupt tag i plånboken och fiskade fram 8,4 miljarder. Pengarna ska under 2010 och 2011 satsas på sammanlagt 77 000 nya utbildningsplatser och krisjobb i Arbetsförmedlingens regi.

Regeringens nya strategi kan beskrivas som en kovändning. Eller ett erkännande av att läget på arbetsmarknaden är mycket, mycket kritiskt.


Under andra kvartalet i år gick 454 000 arbetslösa. 116 000 eller 34 procent fler än under samma period förra året.

Enligt Arbetsförmedlingen ser det ännu dystrare ut nästa år. I genomsnitt kommer 539 000 personer, eller över 11 procent av den arbetsföra befolkningen, gå utan jobb. 2011 ökar arbetslösheten ytterligare för att året därpå börja sjunka.


1994 förlorade den dåvarande borgerliga regeringen, ledd av Carl Bildt (M), makten. De viktigaste orsakerna var massarbetslöshet, hysteriska sparpaket och statsfinanser i total oordning.

Den här regeringen tänker inte göra om samma misstag. Flera av de tyngsta statsråden, bland andra Anders Borg (M) och Maud Olofsson (C) var politiskt anställda tjänstemän i dåvarande regeringskansliet. Bildt och Mats Odell (KD) var statsråd redan då. De har lärt sig läxan.

Värt att notera är att regeringar oberoende av politisk uppfattning tar till samma metod mot massarbetslöshet. Under och efter andra världskriget hette det AK-jobb, nödhjälpsarbeten i den statliga arbetslöshetskommissonens regi. Betalningen var 75 procent av en grovarbetarlön.

Senare kom beredskapsjobben, tillfälliga jobb för att överbrygga konjunktursvängningar.

Reinfeldts version heter "Lyft" men är ungefär samma sak. Lägre betald sysselsättning för att man inte ska sagga ihop alldeles av att gå arbetslös för länge.
Lena Mellin


Man kan ju bara hoppas att det hjälper och att det inte är försent.
Själv så skulle jag gärna ge Reinfelt och Borg en stor spark i arslet och be dom gå i mina skor i en månad så att dom får se hur den verkliga världen ser ut. Hur det känns att inte ha något jobb eller några pengar. Jag tror att dom skulle behöva det. 
En annan sak som också stör mig otroligt mycket är att när Gotlands landhövding fick sparken från sitt jobb så fick hon behålla sin lön på 80 000 kronor i månaden! VAD FAN!!!!!!!!!!!!!!
Jag får inte ens någon a-kassa och den där kossan får behålla sin lön fast hon fått sparken!?! Det är ju bara ren idioti. Jag tycker att det är förjävligt och jag är inte den ända som tycker det. 

Nä du Reinfeldt... jag tycker att din tid är över. Du har inte gjort ett skit för att behålla samhället på en jämn nivå.. du har bara tänkt på dina "kollegor" så att dom har det bra och du har totalt skitit i alla oss andra. Det är dags för dig att gå!

Så.. då har jag spytt galla över regeringen. Nu ska jag iväg till gymmet och slita lite idag igen. Sen ska jag till Emilia och gulla med Meya.

Ha en underbar dag!

 


Kommentarer
Postat av: anonym

Lätt att klaga på regeringen att inga jobb skapats när hela världen är i lågkonjuktur.

Och att någon får lön fast dom slutar, tacka sossarna för det.



Lite inte riktigt på allt i aftonbladet.

2009-08-27 @ 13:48:26
Postat av: Anna

Anonym: Jag får klaga hur mycket jag vill. Lågkonjuteren kom i år.. dom har haft 2 år på sig innan dess. Alla har rätt till egena tankar och åksikter eller hur?

2009-08-28 @ 09:34:32
URL: http://missjohnsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback